Âlemin kıdemi fikrini İslam düşüncesinden alınan verilerle tutarlı bir bütün olarak sunan Yrd. Doç. Dr. Ömer Ali YILDIRIM, Kur’an’da âlemin yoktan yaratıldığını ortaya koyacak bir delilin bulunmadığını, âlemin yoktan yaratıldığı görüşünün kelam bilginleri tarafından, kendi oluşturdukları düşünsel kurguya uyum çabası sonucunda itikadi bir mesele haline getirildiğini ifade etti.
Sunum üzerine müzakerede bulunan Yrd. Doç. Dr. Fadıl AYĞAN, ifade edilenlerin hakikati yansıtmadığını söyleyerek Kur’an’da yoktan yaratmaya delalet eden birçok ayetin bulunduğunu iddia etti ve bu ayetlerden bazı örnekler sundu.
Yıldırım, konu ile ilgili bir başka iddiada bulundu ve âlemin kıdeminin Tanrı ile varlıksal birliktelik olarak yorumlanmaması gerektiğini, zira Allah-âlem ilişkisinin, lazımî bir gerekliliğe dayanan illet-ma’lûl ilişkisi olduğunu ileri sürdü. Bunun karşısında Ayğan, zaman mefhumunun Allah’ın bir mahlûku olduğuna atıfla zaman düşüncesi dairesi içinde Allah adına yapılan her yorumun batıl olacağını dile getirdi. Bu iddiasını, Allah’ın zaman sınırlarına tabi olmayan, aksine âlemi yaratmak suretiyle zamanı başlatmış olan bir varlık olduğu gerekçesi ile izah etti. Yıldırım’ın, kelamcılar içinden de âlemin kıdemini savunanlar bulunduğuna dair iddiası ise Ayğan tarafından net bir dille reddedildi ve âlemin ezeliliğini kabul eden bir düşünürün artık kelamcı olarak anılamayacağı ifade edildi. Yıldırım, Ayğan’ın bu müzakeresini kelamcıların metinlerinden yaptığı aktarımlarla cevapladı.
Kapanışta, Fakültemiz Dekanı Prof. Dr. Seyit Avcı, Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürü Doç. Dr. Hamdi Gündoğar ve Üniversitemiz Genel Sekreteri Yrd. Doç. Dr. İbrahim Baz tarafından, programın düzenlenmesine yönelik memnuniyetleri ifade eden kısa birer konuşma yapıldı ve ardından oturumun düzenlenmesinde emeği geçenlere teşekkür belgesi takdim edildi.
Tartışmalı İlmî Oturum programının moderatörü Muzaffer BARLAK, ilmî oturumların ikincisinin ocak ayı içinde gerçekleştirileceğinin haberini verdi.
17.12.2012 | İlahiyat Fakültesi